Svar på era frågor :)

2010-05-09, 17:31:14 / Kategori: Allmänt

Nästa gång får ni fråga lite mer, det här var skoj ;)
Här kommer mina LÅNGA svar.


-------------------------------------------------------------------------------
FRÅGA: Jag brukar gymma ofta, men äter inte rätt. Matmissbruk, på hög nivå. Äter säkert 3-4 middagar på en dag + lunch, mellanmål, kvällsfika osv. Och då blir vågen bara still, ingenting händer. Och då tappar jag motivationen, och slutar gymma.
Första frågan; Finns det några bra övningar man kan göra inne i hemmet som du kan tipsa om?
Andra frågan: Borde jag träffa en dietist angående hur mycket, och vad jag äter? Jag vet inte hur jag ska bryta mönstret. Jag har gått upp 23 kilo på två år av detta.

SVAR: Du har säkert tänkt exakt samma tanke men det finns ett enkelt ordspråk som lyder "ät aldrig mer än vad du gör av med". Jag tycker att du borde först och främst försöka minska ner, sakta men säkert antalen mål per dag. Istället för 3-4 middagar kanske du kan äta 1 middag och 4 mellanmål till att börja med?
Och ät då sådant som mättar extra mycket.

Men sen kanske man ska ställa sig frågan varför man äter så också. Äter du för att du inte blir mätt, eller sitter det inpräntat i huvudet att du MÅSTE?
Vad gäller tips på träningar hemma är jag nog inte den ultimata att svara på men mina egna favoriter är det gamla hederliga: promenader och jogging, sit-ups och armhävningar. Sen tycker jag om att stå på händerna! (lite annorlunda kanske..)
-------------------------------------------------------------------------------


------------------------------------------------------------------------------- 
FRÅGA: Jag tycker det är skitsvårt att äta så man blir mätt. Eftersom jag jobbar rätt oregelbundna tider, typ kvällar osv, så har jag svårt att hitta mat. Skulle helst behöva mat som tar sisådär 5 minuter att göra, dessutom äter jag varken kött eller fisk för att göra det ännu värre. Nåt förslag?

SVAR: Tips på mat som mättar extra mycket är t.ex ägg, rot-och wokgrönsaker (rotfrukter sägs också minska sötsuget), spenat.
Jag skulle nog ha gjort en enkel potatissallad som du kan ha i kylskåpet, består av: 10 kokta potatisar i bitar, 1 fintrimlad purjolök, 3 msk lättmajonäs, 1 dl Kesella Lätt, 2 1/2 dl lättfil, 2 msk grovkornig senap, 2 msk finklippt gräslök, 1 1/2 tsk salt och grovmald svartpeppar och sedan lägga på en brödbit, salladsbädd eller vad du tycker om :)
Annars kan jag rekommendera att göra storkok när du gör mat och frysa in så du bara kan värma när du är hungrig, eller ska till jobbet el. dyl.

Jag ska även tänka på att ha med lite mer vegetariska alternativ!
-------------------------------------------------------------------------------


-------------------------------------------------------------------------------
FRÅGA: Hur många kilon har du kvar att gå ner innan du känner dig nöjd? :)

SVAR: Tror 5 kg till. Men vikten är inte det viktigaste för mig. Godissuget och att känna mig hälsosam är det absolut viktigaste :) Sen kommer vikten på köpet!
-------------------------------------------------------------------------------


------------------------------------------------------------------------------- 
FRÅGA: Då jag kör ett lite "äldre" viktväktarsystem så undrar jag ifall det finns något sätt att räkna om propoints? (jag har det som var innan duoval kom, alltså två system innan?)
Sen undrar jag hur propoints funkar, om du kan dra det i korta drag...t.ex. hur man räknar ut det och lite så =O)
Sen är jag iofs lite nyfiken på dig med, jag har försökt hitta runt för att se lite om dig som person, men jag hittar inte så bra :O)
ja,det var väl lite frågor jag hade =O)
kul idée! =O)

SVAR: Nej, tyvärr finns det inget gratissätt att ta reda på det ännu. Det är ingen som vet hur man räknar ;P Så antingen måste man gå med i VV eller fortsätta läsa min blogg! hihi :)
Finns inte så jättemycket att säga om mig egentligen.
Jag är 21 år gammal. Hade ätstörning i hela högstadiet i skolan och gick ner väldigt mycket i vikt. Träffade min nuvarande pojkvän i 1 ring som fick mig att må bra och våga äta igen, men det blev tvärt om och jag gick upp 15 kg i vikt istället. Vill bli hälsosam, må bra och trivas med mig själv. Men absolut inte få någon ätstörning. Och hjälpa andra för att inte glömma det!
 När jag började vv vägde jag 65 kg (väldigt pendlande dock från dag till dag) idag väger jag ganska stabilt 60kg och det är absolut inget fel på det men vill ha bort lite mer :)
-------------------------------------------------------------------------------


Li

Tack för dina svar och att du delar med dig av dig själv =O)

Däremot så fortsätter jag nog faktiskt med mitt gamla system (gick en brevkurs, så jag har ju allt "redan gratis") men jag är säker att jag kommer följa din blogg och förhoppningsvis prova ngt av dina goda recept (som jag då får räkna om skrattar)



2010-05-09, 21:48:30 URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?