Lasagne à la LCHF

2010-08-01, 18:52:49 / Kategori: * Varmrätter LCHF recept

 

Jag ber om ursäkt för bilden. Glömde bort att ta bild, och då hade vi redan ätit :)



 

Dagens middag blev som ni ser en slags Lasagne.  Den blev jättegod ich är väldigt mättande.
Inspirationen hittade jag här, men sen gjorde jag i princip på ett helt annat sätt.

4-6 portioner
500 g köttfärs
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche 34%
1 liten gul lök
1 liten morot
1 msk paprikapulver
Salt och svartpeppar efter smak men det behövs ganska mycket eftersom champinjonerna tar över smaken ganska mycket
Chilipulver efter smak

6-8 champinjoner, färska
1 påse färdigriven mozzarellaost

Hur gör jag?

1. Sätt på ugnen och ta fram en form

2. lägg i färsen i en panna, hacka löken och lägg i i pannan tillsammans. Låt stek upp tillsammans medans du skivar champinjonerna.

3. Krydda färsen och skiva moroten i tunna slantar, är det en tjock morot du fått tag på kan det vara smart att dela slanten på mitten så det blir en halvmåne.

4. häll i grädde, creme fraiche samt moroten. Låt puttra ett tag så morötterna känns ganska okej.. Stek champinjonerna medans i massor med smör.

5. Häll i färsen i formen, sedan champinjonerna, sedna färs, champ., färs osv  och osten överst.

Ställ in i ugnen 200 grader tills osten har smält.



Fördeleningen i den här rätten är cirka 2% Kolhydrater, 21% Protein, 77% Fett
PERFEKT! (I alla fall för mig)


micaela ♥måns♥

Nej förösker bara undviak socker..



2010-08-01, 19:53:57 URL: http://majjssan.blogg.se/

Anneli

När jag gjorde LCHF-lasagne så bytte jag ut lasagneplattorna mot zuccini som jag hyvlat tunna skivor av med en osthyvel och stekt nån minut i smör. Sen varvade jag dem med färsen precis som vanligt! Det blev jättebra!!



2010-08-01, 21:05:15 URL: http://anneli-in-da-house.blogspot.com



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?