Piroger

2010-05-10, 18:10:54 / Kategori: VV Recept ProPoints(PP)


Ptja, vad är mer perfekt att ägna lördagsförmiddagen till än att baka? ;)
Perfekt att ha i frysen om du ska ut i skogen på kanske picnic eller bara inte alls orkar laga mat!



Cirka 11-12st piroger

Deg:
1dl vatten 37 grader (fingervarmt)
½ paket jäst för matbröd
2+4dl vetemjöl (gärna kungsörnen)
3/4dl milda flytande marigarin max 80%
2+1 ägg
½ tsk salt

Fyllning:
2 st gula lökar
2tsk chilipeppar
2tsk paprikapulver
400g nötfärs max 10%
2 vitlöksklyftor, pressade
Smaka av med oregano, svartpeppar och salt.


1. Börja med att blanda salt, vatten och smulad jäst. Rör om tills all jäst har "smält". Tillsätt 2 dl mjöl och låt jäsa cirka 15 min.  

2. Hacka löken. Släng i i stekpannan, gärna en teflonpanna, och stek på medeltemp. tills löken börjar bli genomskinlig. Då tillsätter du köttfärsen, och håll koll på den så den inte bränns.

3. Sätt på ugnen. Smält smöret och blanda i 2 av äggen. 

4. Nu borde degen se fin ut. Smör-ägg blandningen och även resten av mjölet. Blanda om noga så det blir en fin fast deg. 

5. Kavla ut degen och gör piroger. Du sätter ihop degen enklast med en gaffel!

6. Pensla pirogerna med ägg och sätt in i ugnen 225 grader i ungefär 15 minuter.  


Jättegott att äta bara som de är eller en vitlöksdressing och kanske en sallad.

............................................................................................................................................
Svårighetsgrad: Medel, ganska mycket pyssel
Smaklökar: Mycket gott                                           Antal propoints per pirog: 6
Tid: 1-1,5 timme       
............................................................................................................................................




PS; Jag orkade inte göra alla pirogerna så av sista köttfärsen gjorde jag en STOR pirog (4-5st i en) den blev jättebra :)


Erika

Sv: Okej. Nu har jag lagt till dig. Skriv gärna en kommetar när du har lagt till mig. Ha det bra! :D



2010-05-11, 09:45:15 URL: http://priggles.blogg.se/

Erika

Sv: Perfekt! Allt bra med dig annars? :)



2010-05-11, 09:47:30 URL: http://priggles.blogg.se/

Linnéa

Piroger är gott x)



2010-05-11, 09:58:05 URL: http://fantasygalen.blogg.se/

Erika

Sv: Tack så jättemycket! Jo, med mig är det bara bra. Jag är ledig idag och det är skönt! Jag kommer nog att spendera en hel del tid på din blogg. Jag är alltid i behov av matinspiration och recept på enkel och nyttig mat! :D



2010-05-11, 10:05:29 URL: http://priggles.blogg.se/



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?