5 Anledningar till att jag vill gå ner i vikt.

2010-08-01, 11:18:28 / Kategori: Allmänt
Eftersom många verkar fundera över det här så ska jag nu ge några svar.
1. Alla på min pappas sida har dött av hjärtsjukdom/hjärtinfarkt. Min pappa har stora problem med hjärtat och nyss blivit utskriven från sjukhuset efter en hjärtinfarkt. Jag har "hans" gener mest och har redan nu högt blodtryck m.m så risken för att jag kommer få hjärtinfarkt också är stor, men jag minimerar den ju iallafall om jag håller mig hälsosam.
2. Fetma/grov övervikt finns i släkten, generna.
3. Är man van vid att alltid har vägt mellan 50-55kg känns det väldigt konstigt för mig att helt plötsligt acceptera att man får väga 65kg.  Dessutom tycker jag att det här med BMI är överskattat, det stämmer inte alls. Jag väger ju som sagt idag cirka 61 kilo, och har ett BMI på 22 (normalt enligt räknaren) Jag kan väga upp till 66,1 kilo och ändå vara normalviktig. Det tycker jag inte låter normalviktig när jag redan nu har bilringar?! Säg gärna vad ni tycker.
4. Det är väl du själv som ska vara lycklig och trivas, inte din omgivning? Du får väga precis vad du vill, precis som jag får.
5. Lchfmaten är ju väldigt god.. Men jag kan ju inte äta godis/chips/godsaker samtidigt som jag äter Lchf. Det skulle bli väldigt fel och jag skulle definitivt få motsatt effekt ;D

Anneli

Helt rätt resonerat, tycker jag!!

Svar på kommentaren på min blogg:

Ja, du Josefin! Det är ingen som påstått att det ska vara lätt...! ;-) Tyvärr....

Dr Phil brukar ju säga att det handlar inte om viljekraft, det handlar om att fixa till sin tillvaro så att man minimerar fällorna och tillfällena att "synda"! Men nånstans måste man ju ha bestämt sig först!



Det som gjort att jag lyckats hålla mig kvar på spår är att jag iförväg bestämt mig för vad som är OK att "synda" med och hur mycket. T ex tillåter jag mig en liten 10 grams mörk chokladkaka - varje dag om det skulle vara så (men i praktiken blir det en eller ett par i veckan), Jag har experimenterat med olika LCHF-godisar som jag kan ersätta vanlig godis med o s v. Just experimentlusten har nog räddat mig många gånger!! Försök att hitta GLÄDJEN i det du gör - oavsett om det gäller LCHF eller nåt annat, det gör liver såå mycket lättare!! :D



Att förbjuda sig saker får oftast motsatt effekt! Fokusera hellre på vad och hur mycket du behöver få i dig av det du har för avsikt att äta!! Det är nog mitt bästa råd! Lycka till!! :D



2010-08-01, 13:41:12 URL: http://anneli-in-da-house.blogspot.com

Linnea

sv; hehe oj tycker du? =) vet inte om jag ska säga tack eller inte hehe =) min pojkvän tycker laila bagge är snygg iaf. så jag får nog tacka =) hehe.. tyvärr blev du inte dagens blogg i min blogg, men anmäl dig gärna till dagens =)



2010-08-01, 14:47:37 URL: http://liasplace.blogg.se/

Linnea

sv; aa jo du kanske har rätt =) åh vad kul =)



2010-08-01, 15:12:27 URL: http://liasplace.blogg.se/

micaela-mamma till Måns

Hoppas du lyckas..

själv försöker jag få ner mina sista 10 kr från gravid magen... inte det lätaste



2010-08-01, 18:23:45 URL: http://majjssan.blogg.se/

Anneli

Svar på kommentaren på min blogg:

Ja, att låta killen handla är en jättebra idé!! Kom också ihåg att säga att han på inga villkor får köpa hem chips och choklad - hur mycket du än bönar och ber!! ;-)



Varför inte experimentera fram "schysst" godis som du kan ha i dina gömmor eller som du snabbt kan röra ihop när suget sätter in!? Gör en lista på godis som är tillåtet och som du kan "konsultera" vid akut sötsug?!

Ge dig själv ett löfte om att alltid kolla den listan innan du ev stoppar i dig nåt annat inte lika tillåtet...!! :D



Vad jag försöker säga är att lite plannering kan göra stor skillnad!



Förresten; gurka och morötter med dipp är ju supergott!! Tillhör definivt listan över tillåtet godis!! :D



2010-08-01, 20:55:48 URL: http://anneli-in-da-house.blogspot.com



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?