Cajungryta med kyckling och chorizo

2010-04-28, 09:34:43 / Kategori: VV Recept ProPoints(PP)

 

Detta blev dagens middag och morgondagens lunch. Lagom stark enligt mig men om du vill ha mer starkt är det bara att tillsätta mer vitlök och/eller chilipulver.


(ursäkta att jag inte är världens bästa fotograf på mat, det är godare än vad det ser ut :)

Receptet är för 5 normalstora portioner.

450g kycklingfilé skuren i mindre bitar
2 msk kinesisk soya
1 hackad gul lök
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk smör
1 tsk chilipulver
1 tsk oregano
1 tsk timjan
2 krm spiskummin
1 burk krossade tomater
2 st lagerblad
1 tsk farinsocker
1,5 dl vatten
1 köttbuljongtärning, smulad
1 dl grädde oatly iMat svart
3 viktväktarna chorizo 3%, skurna till medaljonger


1. Skär ner kycklingen och blanda med soyan.

2. Hacka lök och vitlök och stek i smöret. Blanda ner alla kryddorna och vänta tills löken är mjuk/genomskinlig.

3. Tillsätt tomater, lagerblad, vatten och buljongtärning.

4.  Koka upp och lägg ner kycklingbitarna. Låt sjuda minst 15 min.
Skär ner chorizon och stek undertiden.

5.  Lägg ner chorizon tillsammans med grädden. Låt koka upp och servera sen med förslagsvis (som jag gjorde) en sallad på majs, rödlök, gul paprika och gurka. Eventuellt lite ris (men tänk på att det inte är inräknat i nedan points)

............................................................................................................................................
Svårighetsgrad: Medel
Smaklökar: Gott!                                                               Antal propoints per portion: 4
Tid: 30 min                                                                             Antal propoints per sats: 19
............................................................................................................................................

PRISLAPP: cirka 21kr per portion ( exkl. kryddor och standardvaror)




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?